Kia ora to Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Anne-Ciska Cuiper - WaarBenJij.nu Kia ora to Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Anne-Ciska Cuiper - WaarBenJij.nu

Kia ora to Auckland

Door: Anne-Ciska

Blijf op de hoogte en volg Anne-Ciska

11 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

I'm back! Inmiddels in een internetcafe gevuld met aziatische gamende jongens.. Maar goedkoper dan het hostel ^^. In mijn vorige verslag vertelde ik over de vliegreis en hoe brak ik me voelde toen ik aankwam. Gelukkig had ik via mijn reisbureau een voucher voor de bus naar het hostel, dus dat ging allemaal prima. En omdat de busrit een half uur duurde kon ik ook wat van de buitenwijken van Auckland zien.
Hier maakte ik echt kennis met Nieuw-Zeeland. Namelijk het links rijden. Natuurlijk wist ik dit wel, maar omdat ik zo moe was, was ik toch bang voor al die auto's die op ons af kwamen rijden... Dom natuurlijk, want ze rijden gewoon aan de andere kant :P. Ook heb ik (inmiddels nog steeds niet) geen platte weg gevonden. Elke weg hier gaat stijl omhoog of omlaag. Dat komt omdat de omgeving van Auckland uit heel veel (50 ofzo) vulkanen bestaat. Dus het is een en al heuvels. Maar met de bus (aan de verkeerde kant van de weg) over de heuvels door de buitenwijken van de stad dus. Die buitenwijken bestaan overigens uit allemaal mooie vila's, leuk. Vervolgens kwam ik in het centrum. Niet zo'n mooi centrum vind ik... Er staan wel een paar mooie gebouwen, maar nog meer echt lelijke, dus helaas. Uiteindelijk werd ik bij m'n hostel afgezet, de grootste van Nieuw-Zeeland. Daar kreeg ik een schoon bed in een rustige sanctuary kamer (alleen vrouwen), een simkaart,wifi enz. En gezellige mensen om me te praten (eindelijk :) ).
Na een goede nacht slapen (geen jetlag, whoopwhoop) besloot ik maandag redelijk rustig aan te doen. Ik moest nog dingen regelen voor de komende weken en wilde een beetje chillen ergens. Missie volbracht. Dat laatste in de haven, waar ze heerlijke houten loungebanken hebben met uitzicht op het water en heuvels aan de overkant. Ook heb ik kunnen chillen in Albert Park, tussen de studenten, want het ligt naar de universiteit. En dat alles in de zon met 25 graden :) (Helaas ben ik ook verbrand, maar met mijn inmiddels 85+ spf gaat dat niet meer gebeuren hoor ik).Ik ben niet helemaal lui geweest trouwens, ik heb de campus bekeken (waar roken overal verboden is) en een gratis museum er vlak bij. 'S avonds werd het domino's (3 euro pizza) met 2 andere meiden en gezellig chillen in het hostel.
Vandaag (dinsdag) heb ik wat meer gedaan. Ik wilde meer zien dan de lelijke (wel schone en redelijk rustige, als je bedenkt dat het de grootste stad van het land is) centrum. Dus ik ben gaan lopen naar twee wijken ernaast: Newmarket en Parnell. Zoals ik al zei bestaat Aukland uit heuvels (spierpijn)... Ik had net zo goed in de bergen kunnen gaan wandelen. maar ik was voorbereid omdat ik al zo iets zag aankomen. Dus op mijn wandelschoenen in mijn eentje naar Auckland Domain. Een gigantisch park met mooie kassen, een museum en sportvelden. Vervolgens verder naar newmarket. En ik vond het centrum al niet mooi... (inmiddels vind ik het centrum wel weer mooi). Erg lelijk dus, met moderne saaie niksige gebouwen. Maar ook met winkels, op Broadway (ja, echt!). En omdat ik nog een korte broek moest hebben en zonnebrandcreme kwam dat goed uit. Gelukkig kon ik daarna broadwas uitlopen naar Parnell road. en langzaam aan verdwenen de lelijke gebouwen en kwamen er mooie koloniaal-achtige huizen tervoorschijn. Parnell schijnt zichzelf als dorp in een stad te zien, en dat was wel duidelijk. Het had een ontzettend schattig centrumpje met leuke winkeltjes. En daarna ben ik weer gaan chillen in Albert park (doodop van het bergwandelen) en mijn vorige blogstukje gaan schrijven in de bieb.
Er zijn me trouwens een paar dingen opgevallen die ik toch ook nog even wil vertellen. Zoals de zon. Die draait andersom. En dat valt op. Wist niet dat ik een richtingsgevoel had dat wist waar het zuiden was, maar nu de zon in het noorden staat ben ik in de war :P. En dan draaideuren. (wat? ja, draaideuren) Die draaien de andere kant uit, rechtsom. wat opzich wel past bij de mensen die links op de stoep lopen. (klinkt allemaal logisch, maar als je 't niet gewend bent, knal je tegen mensen op). Maar ook iets leuks. Namelijk de mensen. Die zijn zo aardig hier. In twee dagen tijd zijn vier Kiwi's (mensen, niet fruit of vogel) naar me toe gekomen om te vertellen dat ze mijn broek mooi vinden (en nee, niet alleen vrouwen, ook een opa en een beatboksende jongen). Maar de hele sfeer in de stad is goed. Iedereen is vriendelijk, het is heel multiculti (grootste multiculti stad van het pasifische gebied) en het is dus heel schoon. Nergens afval of peuken of wat dan ook.
Ik vermaak me hier in ieder geval wel. Heb wat nieuwe vrienden ontmoet met wie ik gezellig heb kunnen eten 's avonds, geniet van het leven met slippers aan en een harembroek en kan goed slapen in m'n bed. Maar morgen ga ik weer verder. Met een hop-on hop-off bus naar de Bay of Islands. Lekker zomervakantie vieren met zon zee en strand. Waarschijnlijk niet veel internetcafe's, dus ik laat na het weekend wel weer wat horen.

Tags: Auckland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Ciska

Hoi, Welkom op mijn profiel. Vanaf hier kun je mijn allereerste grote reis volgen, naar Nieuw-Zeeland en Australië!

Actief sinds 25 Feb. 2014
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 11942

Voorgaande reizen:

07 Maart 2014 - 04 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: