The cloudy bay - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Anne-Ciska Cuiper - WaarBenJij.nu The cloudy bay - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Anne-Ciska Cuiper - WaarBenJij.nu

The cloudy bay

Door: Anne-Ciska

Blijf op de hoogte en volg Anne-Ciska

15 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Paihia

Kia ora to kiwi language lesson #1. So I picked up some things here, ey. Like Paihia is pa-ie-ja (in dutch) and there's a place named Whakaoro (wh = f, sounds really funny), and stuff. (and by now I shoeld maybe talk about dead people and cemetaries, but I won't).
Ik heb dus wat opgepikt van de kiwicultuur de afgelopen dagen. Vooral omdat ik drie verschillende tours gemaakt heb met 3,5 verschillende gids (die halve was een jongen in opleiding). En ik heb me toch bijzondere dingen meegemaakt!
Ik zal even beginnen bij woensdag ochtend. Om half 8 vertrok de bus vanaf het hostel richting het noorden, met een dude achter het stuur en maar 10 mensen in de bus. Lekker vroeg dus.. onze eerste stop was een Kauri-boom. Een hele grote dikke boom van 800 jaar die je een knuffel moest geven voor geluk (yep, I'm a tree hugger now). behoorlijk imposant in ieder geval. En onze gids had een verassing. We zouden naar een eiland, maar omdat de weg opgebroken was gingen we iets anders doen, namelijk, een kiwi aaien!!! (een vogel, geen mens of fruit) Nou zijn kiwi's normaal nachtdieren, en hebben de meeste kiwi's nog nooit een kiwi gezien, alleen in de dierentuin. Maar ik heb Sparky ontmoet. Een bijna tamme kiwi van een vogelfluisteraar. Okee, toen we daar kwamen kregen we eerst nog allemaal andere bijzondere vogels te zien. Zoals een hele jonge pinguin die een beetje z'n best deed voor ons, en een eigenwijze vogel die perse aandacht van de vogelfluisteraar wilde en op zijn schouder zat de hele tijd. En toen de kiwi dus. Groot beest joh! (ter grote van een kat) En deze had maar 1 been, best zielig. maar hij was heel lief en zacht. Super bijzonder dus, en gelijk mijn doel om naar Nieuw-Zeeland te gaan behaald. Na de kiwi kwamen we aan in ons Hostel in Paihia in de bay of Islands. De plek waar kiwi's zelf op vakantie gaan. Een mooi Hostel met kleine vakantiehuisjes en een mooi strand en een barbeque :).
Donderdag ging ik met een paar anderen van woensdag met een veel grotere bus richting Cape Reinga, het noordelijkste puntje. Weer Kauri bomen geknuffeld (:P) en in slaap gevallen tijdens de rit over de 90 miles beach (die 55 miles is, maar goed). En ja, de bus reed dus 55 mijl over het strand, dat ze gebruiken als enige grote weg naar het noorden. Toch wel heel vet. Vervolgens kwamen we bij een zandduin van zo'n 300 meter hoog. En daar gingen we bodyboarden (eng!). En omdat ik echt niet verder durfde dan 200m bleef ik staan, wilde niet verder maar wilde ook niet terug. Gelukkig was ik niet de enige en kwam nog een meisje bij mij staan die niet durfde. Uiteindelijk waren we toch zo dapper om te gaan vanaf de 200m, en het was toch best gaaf. Alleen te zwaar om weer die duin op te klimmen, dus ik ben 1 keer geweest. Daarna gingen we naar de cape, waar twee oceanen elkaar raken. Dat ziet er echt gaaf uit, want de ene zee is turkooisblauw, en de andere donkerblauw en je ziet echt een streep tussen die kleuren waar ze bij elkaar komen. Daarna nog wat mooi stranden gezien, maar die kun je in europa ook vinden, dus daar ga ik niet op in. Maar.. wat ik echt nog moet vertellen: de buschauffeur... Een oudere maoriman die kennelijk depressief was ofzo. De hele weg heeft hij het alleen gehad over mensen die dood gingen, ongelukken en begraafplaatsten. Vreemd genoeg ging ik vrijdag met een boottour mee, en die schipper had het steeds over mensen die andere mensen opaten vroeger. WTF? Wel leuke tocht trouwens langs 144 eilanden en dolfijnen :). Beetje jammer dat het al bewolkt was. Ook nog de eerste hoofdstad van NZ bekeken (1 jaar lang de hoofdstad geweest). Schattig klein oud dorpje, maar we moesten op tijd terug met de ferry voordat de storm begon.
En die was er dus gisteren. Het mooi blauwe water was bruin, het kabbelende water was veranderd in hoge golven en je kon in de wind gaan zitten. Tsja... niks gedaan dus, beetje was, tv gekeken and stuff (kiwi!). Maar uitgerust en weer klaar om vanmiddag weer naar Auckland te gaan, waar ik bij een franse kiwi op de bank blijf slapen. En dinsdag op weg naar Heiha, of hohei, oid. Richting het zuiden in ieder geval.

  • 16 Maart 2014 - 14:58

    Lieke:

    Yeaah je hebt een kiwi gezien! Wat vet Cis! :) Heb je toch wel foto's van gemaakt he?
    Wat een ervaringen allemaal al zeg.. Super! Geniet ervan meissie!!
    Dikke knuf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Ciska

Hoi, Welkom op mijn profiel. Vanaf hier kun je mijn allereerste grote reis volgen, naar Nieuw-Zeeland en Australië!

Actief sinds 25 Feb. 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 11944

Voorgaande reizen:

07 Maart 2014 - 04 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: