Busje komt zo - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Anne-Ciska Cuiper - WaarBenJij.nu Busje komt zo - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Anne-Ciska Cuiper - WaarBenJij.nu

Busje komt zo

Door: Anne-Ciska

Blijf op de hoogte en volg Anne-Ciska

22 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Kia ora to our second language lesson :). Some kiwislang this time: Sweet ass! (so everytime when you like something or everything is going great). Oh, and the kiwi pronounce the a/e like a dutch i. Weird.. When we went to Tims (?) the town was actually cold Thames :P.
Goed, alweer bijna een week geleden dat ik iets geschreven heb, dus tijd voor een lange samenvatting van afgelopen week.
Zondag en Maandag was ik weer in Auckland, waar ik ging couchsurfen bij een meisje dat ik bij cape reinga in de bus had ontmoet. De bank (hout met bijna geen matras, maar he, gratis). stond in een echt kiwihuis met scheve vloeren, in een mooie straat in Parnell. Leuk ^^. Daar heb ik op maandag St Patty's day gevierd voor de eerste keer ooit. Waar iedereen erg verbaast over was. Maar dat stelde niet veel voor want het was maandagavond dus werd het poolen in een pub.
Op dinsdag ging ik met de straybus naar Hahei (zo dus). Na een bustocht door het zuiveldistrict van Nieuw-Zeeland (ze hebben steeds meer koeien en steeds minder schapen :( ) door de glooiende groene heuvels kwamen we aan in een klein vakantieplaatsje. Het 'hostel' bestond uit kleine huisjes met bedden, een keuken en de gemeenschappelijke wasruimte van de camping. Maar het had wel een leuk vakantiegevoel en de bedden waren veel zachter dat die bank. In Hahei ben ik vervolgens gaan zeekajakken in een tweepersoons kajak. Leuk! Het water was door de cycloon nog niet zo helder als normaal, maar toch nog wel mooi blauw. Volgens onze chauffeur was het net thailand, en dat wil ik best geloven. Prachtige begroeide rotsen die uit de mooie blauwe zee staken in een lekker zonnetje. En golven. Die golven waren me toch leuk :). Maar onze kajak tochtje ging naar cathedral cave. Een grote grot in een rots op een strand. En tja, groot maar niet zo spectaculair als ik had verwacht. Maar dat werd goed gemaakt door onze kajakgidsen die voor superlekkere luze warme chocolademelk en koekjes zorgden op het strand. Vervolgens weer teruggevaren en nog even twee grote golven over ons (zat met een vriend in de boot) heen gekregen, vond de gids een leuk idee... Daarna lekker gebarbecued (hoe schrijf je dit??) omdat onze chauffeur dat goed kan. (die me overigens erg doet denken aan een piraat, want hij staat steeds een beetje voorovergebogen, heeft een scheve mond en een 4 dagenbaard)
Op woensdag ging de bus verder naar Raglan. Het surfparadijs van Nieuw-Zeeland (Jack Johnson zou hier een huis hebben). Ik heb hier wat mensen zien surfen, maar wilde zelf niet geld uit geven aan een les omdat ik over een maand 5 dagen ga surfen in Australie. En trouwens, alles is hier duur, meeste activiteiten zijn tussen de 50 en 150 euro.. En Australie wordt nog duurder als ik iedereen mag geloven, dus ik doe wel een beetje rustig aan. Dus de middag maar lekker in onze lounge in de jungle in de zon gezeten. Het was een prachtig hostel. Ik moest met een aantal anderen een stuk naar beneden op de weg omdat daar nog een gbouw was en het eigenlijke hostel vol zat. Dus wij boos. Blijkt 't 10x mooier te zijn :). Prachtige loungehuis met twee keukens, flatscreen (dat hebben de meeste hostels hier trouwens) en hottub. En ik zat in een cabin er vlak naast, samen met een ander meisje, waar we allebei ons eigen boxspringbed hadden. En ja, ik heb natuurlijk in de hottub gezeten ;) terwijl je de melkweg boven je kon zien. Ik was alleen inmiddels zo moe (voor de bus moeten we steeds voor 7 uur op en een hostel slaapt niet perse goed) dat ik naar bed ben gegaan en de glowworms heb gemist. Tsja, helaas dan maar. Heb genoten van mn lekkere zachte bed.
Op donderdag ging de bus om 8 uur weer verder naar een Mourea. Een wat? Dat is het heilige gebouw, of eigenlijk de grond voor het heilige gebouw van de maori. In de bus kregen we even snel een cursus maoricultuur, zoals kia ora (nou, wie weet wat t betekent?) en de begroeting.. Namelijk het aanraken van elkaars neuzen 2 keer (niet 3 keer, dan wil je met iemand trouwen). Dus nerveus gingen we met zn allen naar de maori. Daar kregen we in het maori een welkomstboodschap en begon het neusjeneusje. Raar als je het niet gewend bent, maar na de drie mensen daar begroet te hebben had ik wel het gevoel alsof ik iemand had genuffeld. Heel apart. Vervolgens kregen we thee, koekjes en een een dansvoorstelling van 6 maori (er waren er in totaal 8 geloof ik). Ik heb dus nu een Haka gezien, een oorlogsdans. Ik wist al dat ze daarbij hun tong uitsteken en verwachte iets dat grappig zou zijn. Maar het was echt doodeng!! Super agressief en indrukwekkend. Kennelijk liet de dans zien dat krijgers van de ene stam er klaar voor waren om de andere stam op te eten en dat ze er dus lekker uitzagen (dit gebeurde vroeger echt, jech).
Na de voorstelling moesten we zelf aan de bak. Jongens moesten de haka doen (wel lachwekkend :P) en de meisjes moesten een poidans maken. Okee, weer wat? Een poi is een plastic prop aan een touw waar je mee moet dansen, wat lastiger is dan het lijkt, maar wel leuk om te doen, en een beetje raar om op te treden voor de jongens, maar ja. Na het dansen kregen we lekker veel avondeten :). Pompoen, zoete aardappel, kip, knoflookbrood, fruit, chocolade, vla. En iedereen at alsof we al dagen geen eten hadden gehad. Helaas moesten wij vrouwen daarna afwassen (want we hadden de danswedstrijd verloren, maar de jongens moesten de volgende ochtend, haha). En daarna werd het nog gezelliger. Een van de maorimeisjes zat op beautyschool en had iemand nodig als proefkonijn om nagels te doen. Mijn nagels zijn nu dus knalroze (duurde 3 uur). Maar er waren heel wat meer meisjes die t leuk vonden en gingen er zelf omheen zitten en hun nagels lakken. Daar kwam vervolgens ook nog chocolademelk, koekjes en chocola bij, dus hadden we een girls slumberparty. De tweelingbroer van het nagellakmeisje kon goed maoritatoeages tekenen, en dat wilde ik ook wel (gewoon op papier). Dus die heeft ie getekend, alleen zou zijn nicht die komen bregen gister, maar dat heeft ze niet gedaan dus is het hopen dat mijn chauffeur m strakt heeft.
Uiteindelijk gaan slapen om half 4, half 8 weer op, wentelteefjes gegeten en naar Rotorua (het STINKt hier!). Geen echte stop op het straytraject, maar veel van ons wilden blijven, dus zijn we afgezet. Hier heb ik met Lauren (engelse juf, haha, ik om veel docenten tegen die op reis zijn hier), Melissa, Sarah en Shaun in een schattig hostel geslapen en steeds lekker samen gekookt. En het stinkt hier dus, want het is de plek in Nieuw-Zeeland met allemaal vulkanische activiteit. Het ruikt dus naar rotte eieren, echt de hele stad. Dus wat doe je dan? Juist, naar een plek die nog erger stinkt. Maar ik zal even chronologisch blijven. Je kunt in dit land heel veel extreme dingen doen, maar dat doe ik dus niet (scheelt ook veel geld), dus ik ben niet gaan raften, zorben, of met een bijna skelter van een berg afgegaan. Ik ben wel gisteren naar Hobbitton geweest. Je weet wel. The shire. Was heel mooi, echt een soort droomdorpje waar ik best zou willen wonen. En omdat we een auto hadden gehuurd hoefden we maar 30 dollar voor de auto te betalen en 75 voor hobbiton (ipv 110). (zie je, duur). Die auto is trouwens ook een stom verhaal. We zouden namelijk een auto lenen van een van de maorimeisjes, maar die stuurde om 7 uur 's ochtends nog even een sms dat het toch niet kon. Dus toen hadden we tot kwart voor 9 de tijd om een andere auto te vinden. maar we hadden tenminste voor de hele dag een auto. Om dus naar matamata te gaan voor de schattige kleine huisjes. Heel mooi dus, maar erg toeristisch (ja, duhuh). Veel bejaarde amerikanen (die natuurlijk denken dat alle nederlanders uit amsterdam komen) en aziaten (er schijnen wel eens 3000 mensen op een dag te komen). Maar met lekker veel huisjes op de foto en een drankje gedaan in de greendragonpub. Vervolgens met de auto (want we hadden m de hele dag, en nee, ik heb niet gereden) naar wai-o-tapu, of hell's gate. Die stinkplek :P. Dat is de plek waar enorme kraters met kokende modder in de grond zitten, meren met kokend zwavelwater en geisers. Erg indrukwekkend, want alles is snikheet en heeft de meest mooie kleuren. En het stinkt dus gigantisch. Tja, dat moet dan maar. En omdat we er toch in de buurt waren zijn we ook nog even naar kerosinecreek geweest. Een lief klein kreekje in de bossen. mooi helder water tussen de groene planten. En, o ja, het water is 38 graden :D. Lekker ingezeten dus ipv een dure spa :). Omringd door mooie natuur en kabbelend water. Veel mensen waren er ook niet, want het was behoorlijk verstopt. Leuk dus.
En nu ben ik aan het wachten om naar lake aniwhenua (wh=f) te gaan. Dus ja, busje komt zo ^^.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Ciska

Hoi, Welkom op mijn profiel. Vanaf hier kun je mijn allereerste grote reis volgen, naar Nieuw-Zeeland en Australië!

Actief sinds 25 Feb. 2014
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 11935

Voorgaande reizen:

07 Maart 2014 - 04 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: