No worries mate! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anne-Ciska Cuiper - WaarBenJij.nu No worries mate! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anne-Ciska Cuiper - WaarBenJij.nu

No worries mate!

Door: Anne-Ciska

Blijf op de hoogte en volg Anne-Ciska

20 April 2014 | Australië, Sydney

Nihao und wilkommen in Sydney. Ik ben in Sydney, maar als je me zou zeggen dat ik in een veramerikaanst Duitsland of China zit, zou ik je ook geloven. Mijn hostel hier zit in Chinatown (dus, ja, logisch, veel chinezen), alleen lijkt chinatown niet op te houden, zelfs als je twee wijken verder bent :P. En die Duitsters, tja, ik ben een paar nederlanders tegen gekomen, paar belgen, fransen en zweden, maar vooral heel veel duitsers. En niet alleen toeristen, ik ben net in het reisbureau door drie duitsers geholpen. Ik moet snel duits leren praten ^^.
Maar goed. Sinds dinsdagavond ben ik down under. Na een vertraging van slechts 7 uur (waar is de ns?) was ik om half 7 in Sydney. Na een verkeerde trein (met vertraging), een andere trein (die mijn station oversloeg) en nog een trein was ik om half 8 ook bij de mensen waarbij ik drie nachten zou blijven (die opa en oma van een travelbuddy). En dat was me een beleving. Terwijl ik in het donker (wordt hier om half 7 al donker!) stond te wachten kwam er een heel klein dik vrouwtje aangelopen, die eruit zag alsof ze rechtstreeks uit een astix&obelix strip kwam. Klein (1,45m?), rond en met een grote neus :P. En in gebrekkig engels (ze waren Maltees) begroette ze me. Gelukkig was ze zoals alle kleine dikke omaatjes in de wereld heel aardig en behulpzaam. Het huis was zeer italiaans (lees: vol met prutteltjes, kitscherig, etenslucht, veel kant, veel roze, voetbal op tv). En ik had een hele grote kamer met tweepersoonsbed (JAAA!!! *plof*), met chocopaashaas :). Daar ben ik dus drie nachten gebleven. Ik ben naar the chinese consulate geweest (de chinezen hebben mn paspoort :S), the opera house, heb kate en william op tv gezien (anders had ik 4 uur moeten wachten) en ben naar The Entrance geweest. Eerst even over de opera. Een gigantisch gebouw en erg mooi. Alleen was het heel druk omdat de Royals zouden komen. Maar ik heb wat rondgelopen en ben zelf even stiekem meegegaan met een tour. Waardoor ik 1 zaal gezien heb (foei! :P). En dan nu the Entrance. Dat is een plaatsje 2 uur rijden van Sydney (naar het noorden). Mooie sightseeingtour door NSW. En in dat plaatsje heb ik voor het eerst australische (ja hoor, gewoon amerikaans) pannenkoeken gegeten. En ze hadden daar pelikanen die gevoerd werden. Maffe beesten joh! En groot. Eentje heeft me geslagen, grrr. Maar dat waren mijn avonturen met de oude opa en oma, al was het grootste avontuur het eten. Ik heb nog nooit zo veel ongezonde diepvriestroep gegeten (ze liepen ook constant in joggingpak, toch wat tokkie...).
En toen kwam ik vrijdagochtend bij m'n hostel aan. Vlak bij een chinese markt vol fruit en groente. Jeeej!. Het hostel is belachelijk duur, maar wel goed. Ik heb die vrijdag gelijk een tour gedaan door de stad, van het hostel. Tour was niet speciaal, maar wel weer wat nieuwe mensen leren kennen. Dus ook weer gezellig samen met mensen kunnen eten. En langs de chinese markten gegaan. Wat verkopen ze toch maffe spullen. Lichtgevende, lachende usbkabels, idiote schoenen, pikachupakken, vreemd....
Gisteren met een van die meisjes met de ferry naar Manly gegaan. Een wijk van de stad waar je pas na 40 minuten met de ferry ben (sydney is groot). Mooie, relaxte plek met mooi uitzicht en leuke winkels. En toen het donker werd weer terug gegaan, waardoor ik de skyline van Sydney in het donker heb gezien. Dat was echt heel mooi. 's Avonds een hele tijd in de keuken van het hostel gezeten tot de keuken sloot. het duurde even voor ik naar de bar ging. Maar eenmaal daar was de muziek mwah, waren er bijna geen mensen en was er een vriend van me die net weer weg ging. Maar weer naar buiten gegaan. Daar nog een tijdje staan praten, en toen toch maar naar bed gegaan. Ik weet niet waarom, maar Sydney maakt me moe. Daarbij is het heel erg duur om hier uit te gaan (bier schijnt rond de 10 dollar te zijn). Vrijdag trouwens niet uitgeweest omdat het goede vrijdag was en dan mogen ze hier geen alcohol verkopen (wtf?).
En dan zijn we alweer bij nu. Ik had plannen voor vandaag die niet echt door gingen. Zoals foto's plaatsten bij m'n blog. Ik heb wel een lange jurk gekocht (was even de broeken enzo zat, en het was 10 dollar, kun je een biertje voor drinken). En vervolgens 3,5 uur bij het reisbureau gezeten om mijn complete Australie reis uit te vogelen en te boeken. En dat is nu gedaan :). Met korting :).
En wat vind ik tot nu toe van Australie? Sydney doet heel amerikaans aan, met veel hele hoge gebouwen en overal mensen. Het brood hier zit vol met suiker (je ruikt t gewoon in de supermarkt). het is niet multiculti, op de chinezen na. De australiers zijn kleiner dan ik, ik ben groot, help. En het blijft hier toch behoorlijk racistisch. Waar in Nieuw-Zeeland de Maori inmiddels in het parlement zitten, eigen scholen hebben, hun land terug krijgen en hun cultuur weer laten opbloeien, worden de aboriginals hier nog steeds vreselijk achtergesteld. Hoe ik dat nou weet na een paar dagen hier? Toen de royals (waar ze hier vreselijk fan van zijn) hier kwamen zaten er een paar aboriginals met spandoeken op de grond. 'Souvereiniteit voor aboriginals'. En mensen eromheen die het maar over uitkeringtrekkers hadden. Tja... raar...
In ieder geval, ik ga morgen surfen 5 dagen lang, dus volgende week een blog vol zeewater en spierpijn :).
En fijne pasen natuurlijk ;)

Tags: Sydney

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Ciska

Hoi, Welkom op mijn profiel. Vanaf hier kun je mijn allereerste grote reis volgen, naar Nieuw-Zeeland en Australië!

Actief sinds 25 Feb. 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 11947

Voorgaande reizen:

07 Maart 2014 - 04 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: